Campagnes
Alles begint met creatie, vooral als het gaat om slimme, creatieve campagnes. We streven naar het beste idee, gebaseerd op de uitdagingen in de briefing. Een écht goed idee herkennen we aan de vele mogelijkheden in on- en offline middelen, waarmee we je graag verrassen.
Conceptontwikkeling volgens RAADHUIS
Sinds 1974 staan we bekend als creatief bureau. Creativiteit is de basis van al ons werk, of het nu websites, drukwerk of online magazines zijn. Maar een goede campagne, met een helder doel en een specifieke doelgroep, is iets waar we extra gelukkig van worden.
We kunnen op meerdere manieren helpen om de relevante informatie los te krijgen. Sommige opdrachtgevers bieden een uitgebreide briefing, anderen leggen het liever maar 1 keer uit. Soms is het nog niet duidelijk, dan helpen we met een creatieve sessie, waarin we samen aan de slag gaan (lees: brainstormen tot je leeg bent). Hoe dan ook: alles begint met creatie.

RAADHUIS is een creatief communicatiebureau dat bestaat uit een groep enthousiaste creatieven, ontwerpers, strategen en developers. We helpen je met het vertellen van je verhaal, in de breedste zin van het woord.
Ecomare
Je leert nog eens wat
Ecomare heeft een nieuwe expositie: Waddenstad. De tentoonstelling gaat over onderzoek in de Waddenzee en de Noordzee. Door middel van prikkelende koppen en een vervreemdend beeld maken we het onderzoek interessant voor, met name, kinderen. Gekke feitjes, die leuk zijn om te weten. Ook andere kennis over de Waddenzee wordt zo erg leuk. Leuk wordt dan leerzaam. Daarom bedachten we er een slogan bij: Je leert nog eens wat in Waddenstad.
Alkmaar Marketing
De zin 'Alkmaar Prachtstad' bedachten we in 2008, net als de Engelse variant 'Say cheese, say Alkmaar'. In 2017 hebben we deze slogan opnieuw vormgegeven door het te verwerken ín de beelden die Alkmaar zo prachtig maken. Groots, want we zijn trots op onze stad! De beelden zijn geplaatst op de site, in divers printmateriaal en in een geanimeerde video, die op schermen op Schiphol draaide.
Parlan
De pleegzorg kampte met een ernstig tekort aan pleeggezinnen. Ook hadden veel mensen het idee van pleegzorg dat je er dagelijks én voor jaren aan ‘vastzit’. Met een guerilla-actie in diverse steden in Noord-Holland informeerden we de mensen op straat over hoe dat nou precies wél zat. Daarnaast konden zij zich (eventueel) ter plekke aanmelden als pleeggezin. De regionale én landelijke aandacht die de actie kreeg maakte dat de tekorten flink werden teruggebracht.
Zorgeloosch
100 Bomen 100 Dromen
Omdat een scheiding rond de kerst nog eens pijnlijk duidelijk maakt hoe je ervoor staat, is een positieve impuls vaak zeer welkom. Mensen die in deze vervelende situatie krijgen een gratis (volledig gedecoreerde kerstboom van Zorgeloosch. Rond deze geste bedachten wij een actie, waarmee de betrokkenen hun droomwens voor het nieuwe jaar konden winnen. Onze social media-/printcampagne maakte hiervan een groot succes.
Overige campagnes
We hebben natuurlijk nog veel meer creatief werk, maar dat laten we je graag een andere keer zien. Tot die tijd krijg je vast een goed idee van onze creativiteit in concept en vorm op basis van deze selectie.
Taqatheater de Vest organiseert jaarlijks Kijken Kijken Kopen. Winkeliers en theatermakers slaan de handen ineen en zetten met bijna 40 professionele optredens zichzelf en Alkmaar in de etalage. Dat resulteert elk jaar weerin een heel bijzondere koopzondag. Daarbij past natuurlijk een bijzonder beeldmerk.
Dit zeer luxe-jachtdesignbureau uit Alkmaar vroeg ons hun huisstijl, brochure, folder en items voor een exclusieve tentoonstelling zeewaardig te maken. Dit resulteerde in een uitdagende en inspirerende klus. In principe werk dat wij uiteraard vaker doen maar nu wel in een heel uitzonderlijk marktsegment. De diversiteit van onze klanten maakt dat we scherp, up-to-date en leergierig blijven.
Dit schitterende natuurgebied met tal van voorzieningen ligt aan de voeten van de Den Heldenaren. Toch werd het gebied niet erg goed bezocht. Daarom bedacht RAADHUIS voor de gemeente Den Helder een campagne waarin duidelijk wordt dat dit gebied voor ieder wat wils heeft; voor de een is het net een sportzaal, voor docenten een klaslokaal en voor de ander weer een dierentuin. Zo zijn er meerdere varianten, maar altijd met hetzelfde beeld.
Er wordt veel gecommuniceerd tijdens Valentijnsdag, daarom wilde Taqa Theater De Vest het anders doen. Valentijnsdag is zoet, roze en lieflijk. Maar in het theater gaat het vaak om de donkere kant van de liefde. Dat wilden we letterlijk laten zien in de vorm van een zwart hart, op z’n kop als traan gesymboliseerd.
12 jaar geleden bedachten wij op verzoek van de Lions Alkmaar een evenement dat geld kon genereren voor het goede doel. Dat evenement werd Kaeskoppenstad, tegenwoordig jaarlijks goed voor zo’n 25000 bezoekers, 1000 zeer gemotiveerde figuranten en vrijwilligers. Elk jaar groeit het historische spektakel en wint het aan bekendheid in de hele regio.
De komende jaren heeft Raadhuis zich verbonden aan ‘Het Rondje Oudorp’, een hard-loopevenement dat al jaren met pinksteren georganiseerd wordt. Wij maakten daar Pinksterun van en daar hebben wij zelf erg om moeten lachen. Met het logo, runningshirts, medailles, een knalroze finishboog en diverse andere items geven wij de run een nieuw elan.
Bekijk de case
De Grote Kerk 500 jaar. Dat vroeg om een groots idee, we zijn er eens even goed voor gaan zitten. ‘Klim naar de Hemel’ is een spectaculair bouwwerk dat je, via het kerkraam, tot vlak onder het 500 jaar oude meesterwerk brengt, op ruim 20 meter hoogte. Daarna kun je, als je nog durft, 18 meter verder omhoog en loop je over de nok van de kerk tot het uitzichtpunt. Met zo’n 40 meter hoog met recht het hoogtepunt van het jubeljaar van De Grote Kerk van Alkmaar. Idee, organisatie en communicatie, we deden het allemaal.
Bekijk de case
Om Schagen beter op de kaart te zetten als regionaal centrum is Schagen Marktstad bedacht; een breed begrip waaronder meerdere soorten markten en/of evenementen onder kunnen vallen. Deze profilering gaat gepaard met een op de kerk (het middelpunt van de stad) geïnspireerd logo. Daarnaast wordt met kreten als ‘Skoftig mooi’ de eigenheid en het regionale benadrukt, daarmee prikkelen we de onderhuidse trots van de nuchtere West-Friezen.
Bekijk de case